Je bekijkt onze site het best met Internet Explorer 7
Gepost door op 19/10/2011 in Groepen informeren

Groepen informeren

Groepen in een jeugdtoeristisch verblijf komen in een nieuwe omgeving terecht met nieuwe gebruiken. Hoe kan je die groepen goed informeren?

Wat moet in de informatiemap staan? Wanneer bezorg je informatie aan groepen? Wie moet de informatie krijgen en hoe wordt de informatie bezorgd? Volstaat de klassieke papieren informatiemap nog of bestaan er andere leuke manieren om groepen wegwijs te maken?

Wat zijn jullie ervaringen? Wat werkt en wat werkt niet? We zijn benieuwd naar jullie reacties.

Gepost door Agnes Essers(Bivak Houtenveld) op 30/10/2011

Informeren? kan je nooit te veel doen.

Bij het ondertekenen van het contract wordt met de groepen even bekeken welke de belangrijkste punten in het huishoudelijk reglement zijn mbt tot mogelijkheid tot muziek en kampvuur. De leiding komt dan nog eens op we of op bezoek, dan krijgen zij een stafkaart waarop het speelbos is aangeduid en wordt hun mondeling uitgelegd waar het speelbos ligt. We kijken samen welke troeven er zijn naar plaatsen voor 'n daguitstap en'n twee-daagse, halte van de Lijn en bereikbaarheid met de trein. Info ivm begroeiing de allergische reactie kan uitlokken en de insekten eigen aan de streek en de preventie hierrond.Tijdens de paasvakantie krijgen de groepen 'n infomap van de gemeente :dokters, supermakten,diensten gemeenschapswacht, dienst van de boswachters.De kookploeg komt nog eens langs , zij krijgen een volledige inventaris mee van de keuken en apparaten.Info over bakker en supermarkt. De ervaring leerde me dat je de info best op papier meegeeft, maar niet te vroeg, en steeds met ondersteuning van een verbale uitleg want mails, of infofolders worden zelden volledig gelezen door de jongeren. Volwassen begeleiders lezen de info doorgaans wel.

Een reactie geven op deze reactie

Naam
Jeugdverblijf
E-mail (wordt niet gepubliceerd)
Titel
Bericht
Vul voorgestelde code in: